Elkeen voelt ze opkomen als men een presentatie gaat geven. Hoe tem je nu die zenuwen ?
Het beheersen van je zenuwen doe je op verschillende momenten. Hier volgen de 4 belangrijkste.

1. BIJ HET MAKEN VAN DE PRESENTATIE

Als je je presentatie maakt, sta dan in eerste instantie stil bij wat jouw publiek wil horen. WAAR WACHTEN ZE OP ? WAAR LIGGEN ZE WAKKER VAN ? Maw creëer dus een presentatie die voldoet aan hun behoeftes. Zo zal jouw publiek de presentatie niet zien als een saai verplicht nummertje maar als geschenk uit de hemel. De gedachte aan enthousiaste toehoorders werkt kalmerend en dooft het vuur van de zenuwen.

2. BIJ HET OEFENEN VAN DE PRESENTATIE

Je hebt zeker al een spreker meegemaakt waarvan je versteld stond: magistraal en natuurlijk gebracht en als het ware spontaan on the spot uit de mouw geschud. Echter vergis je niet: het merendeel bereikt dit niveau door te oefenen, opnieuw en opnieuw.

Oefen jouw presentatie dus zoveel als je kan, waar je kan en met wie je kan. Ik oefen vaak met onze kater Toulouse.

Je zult merken dat de presentatie in je ‘groeit’. Dit vertrouwen voorkomt in grote mate de stressopbouw op jouw presentatiemoment.

3. MOMENT NET VOORDAT JE DE PRESENTATIE GEEFT

En dan is het momentum bijna daar: jouw doelpubliek is gretig op de uitnodiging ingegaan en zit op jou te wachten in de zaal. De twijfel sluipt via de broekspijpen recht naar de buik. Blijf niet staan, verlaat eventjes de zaal en zoek een trap op. Ga die met stevige tred op en af.  Dit zorgt voor zuurstof en verhoogt de hartslag, 2 fenomenen die de autonome zenuwen als het ware "overrulen". Doe 5 minuten aan handgymnastiek: knijp met de vingers, rol met de polsen. Zo warm je de handen op die straks jou lichaamstaal zullen ondersteunen. Hetzelfde kan je doen met de kaakspieren: deze 1 minuutje stretchen laten straks jouw eerste woorden soepeler aanvangen.   

4. OP HET PODIUM

En dan sta je in de arena . De keel is kurkdroog, de stembanden beven als een hazelaar ...
Haal rustig adem, Zeg nog niets. Sta stevig. Gewicht gelijk verdeeld op beide benen. Wees bewust van de grond onder je voeten, letterlijk AARDEN.  Slaak een (onzichtbare) zucht. Scan de mensen in de zaal. Tover een (h)eerlijke glimlach op uw gezicht.

En dan ga je van start.

 

Archief

Laatste berichten