JE BEDRIJFSCULTUUR : EEN BOEIEND VERHAAL, VERTEL HET !

Een nieuwe werknemer komt naar je bedrijf voor de eerste werkdag. Het binnenkomen, dit doe je maar één keer. Hoe krijgt men als werknemer een eerste indruk van jouw organisatie ?

Bij de meeste bedrijven zal die bestaan uit de obligate dikke map vol procedures en formulieren die de nieuwkomer uitlegt wat precies te doen en wat niet. In het beste geval is de dikke map vergezeld met een paar branding gimmicks van het bedrijf , en wie weet zelfs een drietal pralines netjes verpakt in bedrijfslogo papier. De map zal wellicht ook de missie en visie evenals strategische input bevatten. Ik weet ik het niet maar het enige waarin ik interesse zou hebben zijn de 3 pralines.

Er is gelukkig een betere manier om de werknemers warm te krijgen voor je bedrijfswaarden. Vertel hen het verhaal van jouw business, jouw verhaal met de grote V .

Dit is duidelijk een verhaal met een begin, middenstuk en einde. Om je toehoorders te beroeren zal het spanning en contrast nodig hebben. Hmm, moeilijk zeg je ?

Het goede nieuws is dat de ingrediënten voor het rapen liggen.

Wie heeft de firma gestart en waarom?  Hoe is het de oprichters vergaan in de begindagen?  Welke hindernissen lagen op de weg ?  Hoe evolueerde de firma ?  Wie inspireerde of wat triggerde de veranderingen ?  Welke tegenslagen waren er , hoe was het afzien en hoe werd hierop gereageerd ? Hoe kwamen de successen tot stand ?

Hoe persoonlijker het verhaal des te krachtiger. Het zal jouw werknemers en klanten herinneren aan de waarden waarop het bedrijf is gebouwd.

Hier een paar extra tips :

• De informatie moet een evenwicht van analytische en emotionele inhoud hebben, kortom vertel niet enkel feiten maar ook de context.

• Leg een verhalenarchief aan.  Een huidige vervelende situatie kan een perfect verhaal zijn voor een latere proceswijziging, intro voor productlancering of zelfs een presentatie bij een personeelsfeest.

• De huisregels hebben altijd een oorsprong, documenteer deze aan de hand van de anekdotes en verhalen die hieraan de basis liggen. Werknemers zullen de authenticiteit en maturiteit ervan herkennen en deze als natuurlijk ervaren.

• Kijk ook eens buiten de vier muren van het bedrijf. Als een verhaal van een andere onderneming (waarom niet een van de klanten of leveranciers ?) inspireert of het verhaal van jouw waarden aanvult , aarzel niet om het mee te nemen.

• Toon je authenticiteit en kwetsbaarheid in jouw bedrijfsverhalen, jouw werknemers evenals de mensen waar het bedrijf zaken mee doet zullen dit naar waarde schatten.