5 TIPS VOOR MAXIMALE PRESENTATIE IMPACT

We willen impact met onze presentatie. We willen dat er na afloop iets verandert. Bestaat hiervoor een geheim recept? Wellicht niet, maar toch moet 1 regel altijd gerespecteerd worden.

Wat je vertelt moet strategisch juist zitten.   Jouw idee moet compatibel zijn met de achtergrond en het perspectief van je publiek. Alleen zo zullen ze luisteren, alleen zo zal je de juiste connectie kunnen leggen met de mensen, alleen zo zal je presentatie leiden tot verandering.

Hier zijn alvast 5 manieren om strategisch juist van start te gaan.

1. Ken het probleem van je publiek.

Investeer tijd en moeite om te weten te komen waarom ze daar zijn. Sommigen werden uitgenodigd, anderen hun aanwezigheid is verplicht, nog anderen hebben zelfs moeite noch kosten gespaard om erbij te zijn. Wat het ook zij, er is altijd een probleem waar ze mee zitten. Probeer te achterhalen hoe dit hun leven beïnvloedt. Dan zal je begrijpen waarom men naar jou komt luisteren. 

2. Presenteren is converseren.

De conversatie zal zowel rede als emotie en zowel feiten als context moeten bevatten. Dit eenvoudigweg om de toehoorders mee te krijgen tijdens jouw uiteenzetting. Zonder conversatie (per definitie 2 richtingsverkeer) kom je nooit tot het effect dat jij voor ogen hebt.

3. Zorg voor een logische “Call to Action” (CTA).

Een CTA komt niet uit de lucht gevallen. Dit is de flow: probleem schetsen & begrip opbouwen – opties overlopen – samen tot conclusie komen - CTA. Een logische CTA is een krachtige CTA.

4. Gebruik beelden om het probleem te kaderen.

Beelden zijn vaak efficiënter dan woorden om een probleem en de oplossing ervan uit te leggen op een manier die mensen echt kunnen begrijpen. Een eenvoudige tekening kan wonderen doen. Beelden roepen trouwens ook makkelijk emoties op. Emoties zijn nodig om van informatie tot inspiratie te komen. Inspiratie zorgt voor actie.

5. Zorg voor een belevenis.

Vermijd ten allen tijde de monotonie van een cruise control of van emotieloze grijze vergaderingen. Verwen je publiek en biedt ze een belevenis die blijft hangen. Eenvoudig verwennen doe je zo: zorg dat ieder zich welkom voelt, geef ze een korte gevatte relevante presentatie, bedank ze oprecht, bied hen toffe catering pre & post enz. Volgens mij geef je op zijn minst een beloftevolle gedachte mee, iets positief om over na te mijmeren , laat ze dromen , ook al is het maar voor even.  Een presentatie die men op de parking al is vergeten kan onmogelijk impact hebben.

Wens je hulp om van een nakende belangrijke presentatie een toffe belevenis te maken, dan kan Prezenta Pop-up een oplossing zijn http://www.prezenta.be/wat/#pop-up